Новини

Какво е антифриз

Какво е антифриз

Името „антифриз“ идва от гръцката дума „анти“ (против) и английската дума „freeze“ (замръзвам). Антифризът представлява течност, която не замръзва при ниски температури и се използва в охладителната система на автомобила. Без антифриз, вашият двигател би бил изложен на риск както през зимата, така и през лятото. Освен че контролира температурата, антифризът предпазва от корозия и смазва компонентите на охладителната система.

Какво съдържа

Антифризът съдържа основно етиленгликол, пропиленгликол, глицерин, алкохол и други съставки, сред които са:

  • Инхибитори на корозия – най-често нитрати и силикати, които защитават металните компоненти на охладителната система.
  • Силиконова добавка – придава мажещи свойства, които запазват гъвкавостта на семеринга и елементите по водната помпа.
  • Добавки против запенване – завихрянето на водата е предпоставка за образуването на пяна. Пяната в охладителната течност образува изолиращ слой между течността и повърхността от която трябва да се отведе топлината. Добавката в антифриза е на силиконова основа и прави течността прекалено „хлъзгава” и не позволява образуването на мехурчета.
  • Оцветители – идентифицират вида на антифриза (червен, син, зелен или друг).

Всички тези съставки примесени с вода.

Защо да не използвам вода вместо антифриз

Противно на очакванията водата охлажда много по-добре от който и да е антифриз, но само докато достигне до точката на кипене. В момента в който водата кипне започват проблемите. Мехурите, които се образуват, отдалечават водата от повърхността, която трябва да охлади. Главата и цилиндъра прегряват. Получава се затворен кръг – резултатът е изкипяла вода и липса на охлаждане.

С какво се разрежда

Често хората се чудят дали могат да разредят антифриза с чешмяна вода, та нали самият продукт съдържа толкова много добавки? Може, но е препоръчително да използвате дейонизирана или деминерализирана вода. Тя е пречистена и не натрупва отлагания, докато чешмяната вода съдържа минерали, като калций и магнезий, които могат да създадат отлагания и запушвания.

Пропорции на разреждане

Съотношението на антифриза към водата зависи от климатичните условия:

  • 50:50 (50% антифриз и 50% вода) – универсална смес, осигуряваща защита до -35°C и предотвратяваща прегряване до +129°C.
  • 60:40 (60% антифриз и 40% вода) – подходящ за много студени климатични условия, с точка на замръзване до -45°C.
  • 40:60 (40% антифриз и 60% вода) – идеален за умерени температури, осигурява защита до -25°C (виж фиг. 1) – напълно достатъчно съотношение за нашата географска ширина.
  • На пазара се предлага готов за употреба разреден антифриз.

Какво означава цветът

Производителите на автомобили имат изисквания към състава на охлаждащата течност. Това е свързано с металите, които са използвани за конструкцията на двигателя и охладителната система. 

  • Червен антифриз
    • съдържа органични киселини;
    • по-дълготрайна защита (до 5 години);
    • подходящ за нови автомобили с алуминиеви двигатели.
  • Син антифриз
    • съдържа неорганични съединения, като силикати;
    • подходящ за по-стари автомобили с медни или месингови радиатори;
    • по-кратък срок на годност (2-3 години).

Цветовете на антифризите (освен син и червен) са избор на производителите и не са универсален стандарт. Често се използват други цветове (жълт, зелен, лилав и др.) за обозначаване на формули и типове добавки, но те не са универсална идентификация.
Например:

  • зелен, жълт, оранжев или розов антифриз може да бъде съставен от различни технологии (IAT, OAT, HOAT) в зависимост от производителя;
  • един жълт антифриз може да е хибриден (HOAT) при един производител, а при друг – със състав, базиран изцяло на органични киселини (OAT).

⚠️ Важно: Никога не смесвайте червен и син антифриз, защото това може да доведе до утайки и запушвания в охладителната система.

Кога се сменя

Честотата на смяна зависи от типа антифриз:

  • син антифриз (неорганичен) – сменя се на всеки 2-3 години или след около 50 000 км., подходящ за по-стари автомобили.
  • червен антифриз (органичен) – издържа до 5 години или около 150 000 км., предназначен за нови автомобили.
  • хибридни антифризи – препоръчителна смяна на всеки 3-5 години .

Признаци, че трябва да смените антифриза

  • цветът му е променен (мътен или кафяв);
  • налични са утайки;
  • охладителната система не работи ефективно.

Често срещани грешки при работа с антифриз

  1. Използва се  грешен тип антифриз – това може да причини корозия или намалена ефективност на охлаждането.
  2. Смесване на различни видове антифриз – води до химически реакции, които могат да увредят охладителната система.
  3. Прекалено разреждане с вода – намалява защитни свойства на антифриза.
  4. Използване на чешмяна вода – минералите в нея могат да причинят натрупване и корозия.
  5. Пропускане на смяна на антифриза – с времето течността губи своите защитни свойства, което може да доведе до повреди.

Важно: 

За да проверите качеството на антифриза може да направите следния опит – слагате течността в съд и го поставяте във фризера. Ако продукта е некачествен ще стане бучка лед. Ако е ефективен, ще стане на желе, без да увеличи обема си.

Заключение

Антифризът е ключов елемент за дългосрочната работа на автомобила. Направете информиран избор и не подценявайте поддръжката му.

Вашият коментар

Вашият имейл адрес няма да бъде публикуван. Задължителните полета са отбелязани с *