Масла за извънбордови двигатели
Най-важното изискване за правилната поддръжка на извънбордовите двигатели е употребата на правилното масло за дадения мотор. При лодките те се делят основно на два вида според типа двигател: двутактов и четиритактов.
- масла за двутактови извънбордови двигатели;
Те се наливат в горивото. Това налага да са с изключително високи качества, да осигуряват много добро смазване и да имат много голяма устойчивост към натрупване на сажди. Качественото двутактово масло увеличава конските сили, предпазва от нагряване, намалява износването и натрупването на въглеродни отлагания и възпрепятства образуването на корозия. Друго важно изискване е то да не губи вискозитет и да се смесва лесно с горивото дори и при екстремно ниски температури.
- масла за четиритактовите извънбордови мотори;
Основно се използват два вида вискозитети, които да гарантират техническата изправност и правилната работа. При големи извънбордови машини над 150 к.с., независимо от марката на използваното масло, препоръчителния вискозитет е 25W40. Много важна негова особеност е, че то се използва при температура над 4°С. При мощност на извънбордовия мотор под 150 к.с препоръчителния вискозитет от всички производители е 10W30. При него няма никакви ограничения и е подходящо за всякакъв температурен диапазон.
Как да изберем подходящото масло за лодка
За по-лесен избор на правилното масло за Вашата лодка има създаден NMMA стандарт (National Marine Manufacturers association), който определя нужните спецификации, които различните производители покриват.
- FC-W- four-cycle water specification;
- TC-W3- two-cycle water specification.
Интервалът за смяна на смазочната течност също е изключително важен. При първоначална смяна той е 20 моточасове, след което се сменя на всеки 100 часа или на 6 месеца, в зависимост кое събитие настъпва първо.
Минерални или синтетични масла за извънбордови двигатели
В нашия онлайн магазин Vsichkimasla.bg имате избор между синтетични и минерални смазочни течности. Коя да изберете? Всеки от видовете има своите преимущества и недостатъци.
- Минералните лубриканти са бюджетни, предлагат добра защита за повечето стандартни извънбордови мотори, но имат намалена производителност спрямо синтетичните смазки, което налага по-честата им смяна.
- Синтетичните лубриканти осигуряват по-добра защита и устойчивост, по-дълги интервали за смяна, по-добра производителност при студени условия, но цената им е по-висока спрямо минералните лубриканти.
Правилният избор на смазка гарантира дълъг живот на двигателя.